Lurer du på hvor personfeltene i registreringsskjema kommer fra? Du finner de under oppsett og system i menyen. Her kan du lese mer om hvordan disse feltene fungerer. (obs: denne artikkelen er fortsatt under konstruksjon)
Hvis hovedkategorier, kategorier, standardtilvalg og vaktlister utgjør sorterings-elementene i arkon, så er personfeltene persondataen du samler inn. Disse består av:
- Standardfelter: Et sett standard valg som allerede er laget når du starter opp med din arrangements-konto som har spesielle egenskaper knyttet til hvordan dataen behandles.
- Ekstrafelter: Felt du selv kan etablere etter behov, innenfor et sett ulike parameter.
- Fakturafelter:
- Dokumentfelter:
Standardfelter
Standardfeltene er i hovedsak personinformasjon. Du kan selv velge hvilke av disse feltene du ønsker å bruke når du oppretter et registreringsskjema.
Ekstrafelter
Det kan være at du trenger felter for å samle inn informasjon om pårørende eller foresatte for et barn eller deltaker på et kurs – en informasjon som ikke gir mening å ha som tilvalg fordi du ikke skal sortere etter det, men du trenger det på en ryddig og oversiktlig måte i en rapport. Ekstrafelter har en norsk og en engelsk tittel, de må ligge under en gruppe (gruppetittelen blir en egen overskrift i registreringsskjema, og legger seg separat i rapport-menyen), og de kan opprettes i flere ulike typer. Eksempler på type kan være flervalg, ja/nei, tekst, men også flight nummer, visumnummer, tall osv.
Fakturafelter
Fakturafelter kan du aktivere hvis du bruker arkon for betalende kunder som du skal fakturere.
Dokumentfelter
Dokumentfelter er felter som lar personen laste opp filer til arkon, for eksempel en signert kontrakt, kursbevis eller andre dokumenter som dere ønsker som vedlegg til en registrering.
Redigere eller slette ekstrafelter?
Ekstrafelter og personfelter kan ikke slettes. Dersom du oppretter et ekstrafelt som blir feil, kan du bruke aksjonsknappen foran feltet for å redigere det.
Et triks for et felt du ikke skal bruke likevel kan være å opprette en gruppe som heter «ikke i bruk» og flytte ekstrafeltet til denne gruppen. Feltet kan også få tittel «ikke i bruk». Slik hindrer du at feltet blir tatt i bruk av noen andre i arrangementet ditt med et uhell.
Når du skal endre et ekstrafelt er det også viktig å være obs på at du kan endre tittel og gruppe uten problemer, men dersom feltet er i bruk og du har samlet inn data – og deretter endrer «type» felt, så kan du miste den registrerte dataen. Derfor må du forsikre deg om at der ikke ligger data på feltet, og hvis det gjør det og du trenger informasjonen, så må du sikre at du har ivaretatt dataen et annet sted (f.eks gjennom et tilvalg, et annet ekstrafelt).